Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

17 Gedrags- en ontwikkelingsproblemen

B Kinderfysiotherapeutische interventies bij autismespectrumstoornissen

Auteurs : R. van Empelen, Ria Nijhuis- Van Der Sanden, Annelies Hartman

Gepubliceerd in: Kinderfysiotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderfysiotherapeuten op verschillende werkplekken komen in aanraking met kinderen met gedrags- en ontwikkelingsproblemen zoals developmental coordination disorders (DCD), aandachtstekortstoornissen met hyperactiviteit (ADHD) en autismespectrumstoornissen (ASS). Voor de kinderfysiotherapeut zijn de gedrags- en ontwikkelingsproblemen over het algemeen niet de reden dat het kind aangemeld wordt voor therapie, maar voor het slagen van onderzoek en behandeling is het noodzakelijk dat de therapeut kennis heeft van de psychopathologie en wat een ontwikkelingsstoornis voor het functioneren van het kind betekent.
Literatuur
1.
go back to reference Verheij F Verhulst FC, Ferdinand RF. Kinder- en jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum, 2007. Verheij F Verhulst FC, Ferdinand RF. Kinder- en jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum, 2007.
2.
go back to reference Pan CY, Tsai CL, Chu CH. Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder. J Autism Dev Disord. 2009;39:1694-705. Pan CY, Tsai CL, Chu CH. Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorder. J Autism Dev Disord. 2009;39:1694-705.
3.
go back to reference Green D, Charman T, Pickles A, et al. Impairment in movement skills of children with autistic spectrum disorders. Dev Med Child Neurol. 2009;51:311-6. Green D, Charman T, Pickles A, et al. Impairment in movement skills of children with autistic spectrum disorders. Dev Med Child Neurol. 2009;51:311-6.
4.
go back to reference Provost B, Lopez BR, Heimerl S. A comparison of motor delays in young children: autism spectrum disorder, developmntal delay, and developmental concerns. J Autism Dev Disord. 2007;37:321-8. Provost B, Lopez BR, Heimerl S. A comparison of motor delays in young children: autism spectrum disorder, developmntal delay, and developmental concerns. J Autism Dev Disord. 2007;37:321-8.
5.
go back to reference Jasmin E, Couture M, McKinley P, et al. Sensorimotor and daily living skills of preschool children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2009;39:231-41. Jasmin E, Couture M, McKinley P, et al. Sensorimotor and daily living skills of preschool children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2009;39:231-41.
6.
go back to reference Staples KL, Reid G. Fundamental movement skills and autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2010;40:209-17. Staples KL, Reid G. Fundamental movement skills and autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2010;40:209-17.
7.
go back to reference Van Waelvelde H, Oostra A, Dewitte G, et al. Stability of motor problems in young children with or at risk of autism spectrum disorders, ADHD, and or developmental coordination disorder. Dev Med Child Neurol. 2010;52:e174-8. Van Waelvelde H, Oostra A, Dewitte G, et al. Stability of motor problems in young children with or at risk of autism spectrum disorders, ADHD, and or developmental coordination disorder. Dev Med Child Neurol. 2010;52:e174-8.
8.
go back to reference Fournier KA, Hass CJ, Naik SK, et al. Motor coordination in autism spectrum disorders: a synthesis and meta-analysis. J Autism Dev Disord. 2010;40:1227-40. Fournier KA, Hass CJ, Naik SK, et al. Motor coordination in autism spectrum disorders: a synthesis and meta-analysis. J Autism Dev Disord. 2010;40:1227-40.
9.
go back to reference Wing L. Leven met uw autistische kind. Een gids voor ouders en begeleiders. Lisse: Swets & Zeitlinger, 2000. Wing L. Leven met uw autistische kind. Een gids voor ouders en begeleiders. Lisse: Swets & Zeitlinger, 2000.
10.
go back to reference Everdingen E van. Ontlastingsproblemen bij kinderen met een autismespectrumstoornis (PDD-NOS). Wet Tijdschr Autisme. 2008;3:115-8. Everdingen E van. Ontlastingsproblemen bij kinderen met een autismespectrumstoornis (PDD-NOS). Wet Tijdschr Autisme. 2008;3:115-8.
11.
go back to reference Empelen R van. Tonusonderzoek bij kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 1996. Empelen R van. Tonusonderzoek bij kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 1996.
12.
go back to reference Buitelaar J, Daalen E van, Dietz C, et al. ESAT-screening van ASS op jonge leeftijd. Theoretische handleiding. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2009. Buitelaar J, Daalen E van, Dietz C, et al. ESAT-screening van ASS op jonge leeftijd. Theoretische handleiding. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2009.
13.
go back to reference Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Phys Ther. 2011;91:1116-29. Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Phys Ther. 2011;91:1116-29.
14.
go back to reference Smits-Engelsman B. Movement Assessment Battery for Children-2, Nederlandse handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger, 2010. Smits-Engelsman B. Movement Assessment Battery for Children-2, Nederlandse handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger, 2010.
15.
go back to reference Berckelaer-Onnes I van. Autisme: motorisch herkenbaar? Ned Tijdschr Kinderfysiother. 1995;13:15-8. Berckelaer-Onnes I van. Autisme: motorisch herkenbaar? Ned Tijdschr Kinderfysiother. 1995;13:15-8.
16.
go back to reference Piper MC, Darrah J. Motor assessment of the developing infant. Philadelphia: Saunders, 1994. Piper MC, Darrah J. Motor assessment of the developing infant. Philadelphia: Saunders, 1994.
17.
go back to reference Kramer JM, Coster WJ, Kao YC, et al. A new approach to the measurement of adaptive behavior: development of the PEDI-CAT for children and youth with autism spectrum disorders. Phys Occup Ther Pediatr. 2012;32:34-47. Kramer JM, Coster WJ, Kao YC, et al. A new approach to the measurement of adaptive behavior: development of the PEDI-CAT for children and youth with autism spectrum disorders. Phys Occup Ther Pediatr. 2012;32:34-47.
18.
go back to reference Esposito G, Venuti P. Analysis of toddlers’ gait after six months of independent walking to identify autism: a preliminary study. Percept Mot Skills. 2008;106:259-69. Esposito G, Venuti P. Analysis of toddlers’ gait after six months of independent walking to identify autism: a preliminary study. Percept Mot Skills. 2008;106:259-69.
19.
go back to reference Esposito G, Venuti P, Apicella F, Muratori F. Analysis of unsupported gait in toddlers with autism. Brain Dev. 2011;33:367-73. Esposito G, Venuti P, Apicella F, Muratori F. Analysis of unsupported gait in toddlers with autism. Brain Dev. 2011;33:367-73.
20.
go back to reference Verhulst FC. Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie. Asen: Van Gorcum, 2008. Verhulst FC. Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie. Asen: Van Gorcum, 2008.
21.
go back to reference Travers BG, Klinger MR, Mussey JL, Klinger LG. Motorlinked implicit learning in persons with autism spectrum disorders. Autism Res. 2010;3:68-77. Travers BG, Klinger MR, Mussey JL, Klinger LG. Motorlinked implicit learning in persons with autism spectrum disorders. Autism Res. 2010;3:68-77.
22.
go back to reference Oriel KN, George CL, Peckus R, Semon A. The effects of aerobic exercise on academic engagement in young children with autism spectrum disorder. Pediatr Phys Ther. 2011;23:187-93. Oriel KN, George CL, Peckus R, Semon A. The effects of aerobic exercise on academic engagement in young children with autism spectrum disorder. Pediatr Phys Ther. 2011;23:187-93.
23.
go back to reference Hadders-Algra M, Dirks T. De motorische ontwikkeling van de zuigeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2000. Hadders-Algra M, Dirks T. De motorische ontwikkeling van de zuigeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2000.
Metagegevens
Titel
17 Gedrags- en ontwikkelingsproblemen
Auteurs
R. van Empelen
Ria Nijhuis- Van Der Sanden
Annelies Hartman
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1592-5_35