Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13 Zorg voor concurrentie en samenwerking

Auteurs: F.J.H. Don, K. Schep

Gepubliceerd in: Excelleren in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In het nieuwe zorgstelsel wordt concurrentie gebruikt als middel om de kwaliteit van zorg te versterken en een doelmatige inzet van middelen in de zorg te bevorderen. Concurrentie dwingt en motiveert zorgaanbieders om zorg van goede kwaliteit te leveren tegen een redelijke prijs. Concurrentie leidt zo tot vraagsturing waarin de cliënt meer centraal staat. Deze vraagsturing krijgt deels direct gestalte in de relatie tussen cliënt en zorgaanbieder en deels indirect via de verzekeraar. Op deze wijze worden de wensen en behoeften van patiënten en verzekerden meer bepalend voor de invulling van het aanbod. Met name de verzekeraar kan daarbij tegenwicht bieden aan de informatievoorsprong van een zorgaanbieder.
Metagegevens
Titel
13 Zorg voor concurrentie en samenwerking
Auteurs
F.J.H. Don
K. Schep
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7985-9_18