Gepubliceerd in:
2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk
11 Werkbegeleiding geven
Samenvatting
Het leren van het vak van verpleegkundige vindt voor een belangrijk deel plaats in de praktijk. Naast de zorg voor zorgvragers, hebben afgestudeerde verpleegkundigen de taak om leerlingen die het vak willen leren, te begeleiden in hun leerproces. In dit hoofdstuk gaan we daarom in op het geven van werkbegeleiding aan leerlingen die in het praktijkdeel van de opleiding tot (mbo-)verpleegkundige zitten. Om te beginnen lichten we toe wat werkbegeleiding inhoudt en welke andere vormen van begeleiding er zijn bij het leren in de praktijk. Werkbegeleiding geven gebeurt, net als het verplegen, op een methodische wijze. We vergelijken het proces van werkbegeleiding met het verpleegkundig proces. Ook gaan we in op competentiegericht onderwijs. Wat betekent dat voor het werk van werkbegeleiders? In het tweede deel van dit hoofdstuk gaan we in op de verschillende rollen die een werkbegeleider heeft: die van organisator, opleider, begeleider en beoordelaar.