Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11 Participeren in onderzoek

Auteur : Anneke de Jong

Gepubliceerd in: Inleiding wetenschappelijk onderzoek voor het gezondheidsonderwijs

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Participeren in onderzoek kan op verschillende niveaus: als informant/respondent, als facilitator of als co-researcher. Voor welke rol men ook gevraagd wordt: het is van essentieel belang om van tevoren afwegingen te maken over wat deelname betekent. Aandachtspunten daarbij zijn de volgende.
  • In hoeverre hebben we iets aan het antwoord op de onderzoeksvraag?
  • In hoeverre is duidelijk wat er gevraagd wordt en hoe er onderzocht gaat worden?
  • In hoeverre loont het de moeite (gezien de tijd, energie en kosten)?
  • Hoe worden betrokkenen geïnformeerd?
  • Hoe zien de ethische aspecten van het onderzoek eruit en hoe wordt daarmee omgegaan?
  • In hoeverre is ieders rol duidelijk?
  • Hoe wordt met privacy omgegaan (tijdens het onderzoek en bij de presentatie ervan)?
  • Wanneer en hoe worden de onderzoeksresultaten aan de participanten teruggerapporteerd?
Het is afdelingen/instellingen aan te bevelen een contract af te sluiten met de onderzoeker, waarin alle aspecten van het project benoemd worden.
Literatuur
go back to reference Street, A. (1995), Nursing replay: Researching nursing culture together. Churchill Livingstone, Melbourne. Street, A. (1995), Nursing replay: Researching nursing culture together. Churchill Livingstone, Melbourne.
Metagegevens
Titel
11 Participeren in onderzoek
Auteur
Anneke de Jong
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1276-4_11