Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2009

01-09-2009 | WWW

World Wide Wisdom

Auteur: Frank Ruiters

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hersenenenleren.nl is in 2009 in de lucht gekomen op initiatief van Centrum Brein & Leren met Jelle Jolles (Vrije Universiteit Amsterdam) als belangrijkste oprichter. Het is fantastisch om te lezen hoe inzichten uit de neuropsychologie over de cognitieve en hersenontwikkeling van kinderen en adolescenten vertaald worden. Bruikbare aanwijzingen zijn het resultaat. Hoe efficiënt leren verloopt, is afhankelijk van psychosociale en biologische factoren. Een verrassende conclusie is dat scholen zich vooral moeten richten op kennisverwerving. De voorbije verschuiving van gestuurd naar zelfstandig werken, waarin plannen en zelfsturing centraal staan, strookt niet met de laatste gegevens over de hersenontwikkeling. De leraar moet door actief sturen en vragen stellen het kind helpen om relevante en verantwoorde keuzen te maken. Deze site is de moeite van herhaalde bezoeken waard als rijke en steeds bijgewerkte bron van duidelijke tekst uit onder meer kranten en bladen.
Metagegevens
Titel
World Wide Wisdom
Auteur
Frank Ruiters
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03088062

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Kind & Adolescent Praktijk 3/2009 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Handboek Systeemtherapie

Gezien en gelezen

Op een blauwe dag geboren