Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Voorlichting is klantgericht handelen

Auteurs : M. van der Burgt, M. Dettingmeijer, E. van Mechelen-Gevers

Gepubliceerd in: Preventie en voorlichting

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor verschillende patiëntengroepen gelden andere aandachtspunten in de voorlichting. Bij laaggeletterdheid is het belangrijk om dit te signaleren en vervolgens eenvoudige taal en beeldmateriaal te gebruiken. Bij migranten kunnen er taalproblemen zijn, zowel bij mondelinge als schriftelijke voorlichting. Daarnaast moet je rekening houden met religieuze en cultuurverschillen. Bij ouderen kunnen de ouderdom en de daaruit voortvloeiende kwalen een probleem zijn. Daarnaast is het goed er rekening mee te houden dat ouderen vaak een relatief lage opleiding hebben. Vergeet bij kinderen niet om hen ook, naast hun ouders, te betrekken bij je voorlichting. Dit geeft een extra motivatie om de voorschriften goed op te volgen. Probeer mee te denken om problemen – zoals vies smakende medicijnen – op te lossen. Een probleem met chronisch zieken is dat er soms weinig contact is. Voorschriften worden dan langzaam vergeten en therapietrouw kan afnemen.
Metagegevens
Titel
Voorlichting is klantgericht handelen
Auteurs
M. van der Burgt
M. Dettingmeijer
E. van Mechelen-Gevers
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0974-0_5