Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Sociaal Bestek 6/2018

01-12-2018 | inburgering

Rapport Nationale ombudsman

Van een valse naar een vliegende start voor nieuwkomers

Auteurs: Marieke Ruitenberg, Ailie Tio

Gepubliceerd in: Sociaal Bestek | Uitgave 6/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving. Aan nieuwkomers worden steeds meer eisen gesteld en er wordt een te groot beroep gedaan op hun zelfredzaamheid. Als het misgaat, gaat het vaak goed mis. Aan de hand van een aantal persoonlijke portretten van inburgeraars presenteert de ombudsman zijn visie op behoorlijke inburgering. 1
Literatuur
2.
go back to reference duo.nl/data/Totaal%20Nederland.pdf. Uit cijfers die de ombudsman desgevraagd van DUO ontving, blijkt dat bijna de helft van de boetes die zijn opgelegd aan inburgeraars die zijn gestart in 2013 en 2014, de maximale boete van 1250 euro betrof. Vier op de vijf boetes betroffen een bedrag van 750 euro of meer (peildatum 1 mei 2018). duo.nl/data/Totaal%20Nederland.pdf. Uit cijfers die de ombudsman desgevraagd van DUO ontving, blijkt dat bijna de helft van de boetes die zijn opgelegd aan inburgeraars die zijn gestart in 2013 en 2014, de maximale boete van 1250 euro betrof. Vier op de vijf boetes betroffen een bedrag van 750 euro of meer (peildatum 1 mei 2018).
3.
go back to reference Brief van de minister van SZW van 2 juli 2018: alle gemeenten zullen als standaard alle statushouders de eerste periode een ontzorgend stelsel bieden. Gemeenten betalen dan in de periode van ontzorging uit de bijstand de vaste lasten, zoals huur en energiekosten en de verplichte verzekeringen. Brief van de minister van SZW van 2 juli 2018: alle gemeenten zullen als standaard alle statushouders de eerste periode een ontzorgend stelsel bieden. Gemeenten betalen dan in de periode van ontzorging uit de bijstand de vaste lasten, zoals huur en energiekosten en de verplichte verzekeringen.
4.
go back to reference Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling. Werken aan oplossingen en leren van klachten (Nationale ombudsman, 2018/005). Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling. Werken aan oplossingen en leren van klachten (Nationale ombudsman, 2018/005).
Metagegevens
Titel
Rapport Nationale ombudsman
Van een valse naar een vliegende start voor nieuwkomers
Auteurs
Marieke Ruitenberg
Ailie Tio
Publicatiedatum
01-12-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Sociaal Bestek / Uitgave 6/2018
Print ISSN: 0921-5344
Elektronisch ISSN: 2468-1377
DOI
https://doi.org/10.1007/s41196-018-0154-z

Andere artikelen Uitgave 6/2018

Sociaal Bestek 6/2018 Naar de uitgave

actueel

Actueel

maatschappelijke ondersteuning

Hindernissen in de mantelzorgondersteuning