Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2022

01-12-2022 | Vooraf

Trots

Auteur: Marike Serra

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2022

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Dat behandelen meer is dan technieken toepassen, zien we in het artikel van Mariëlle Hoekstra en haar collega's. Ze beschrijven het indrukwekkende verhaal van Shantali. Een meisje van zeventien dat nu woont op Bonaire en worstelt met de gevolgen van traumatische kinderjaren. En van de behandelaren die bij haar betrokken zijn en die - al worstelend met de beschikbare middelen en de beschikbare kennis - proberen passende hulp te bieden voor Shantali. Ze hebben daarbij te maken met allerlei factoren in de omgeving die het behandelen moeilijker maken. Een voorbeeld daarvan zijn de opvattingen van mensen in de directe en indirecte omgeving van Shantali over wat helpt bij psychische problemen. Haar moeder ziet meer heil in een nieuw doopritueel of een gesprek met een priester. Dit heeft een direct effect op hoe Shantili aankijkt tegen de behandeling, maar maakt het voor haar moeder ook heel moeilijk om haar dochter te ondersteunen bij de traumaverwerking en te werken aan haar eigen traumatische verleden. We zien het meisje ook 'gevangen' tussen de normen vanuit verschillende culturen en tussen verwachtingen van haar ouders en haar eigen wensen en verlangens. Daarbij moeten de behandelaren het doen met de beperkt beschikbare kennis en kunde op het eiland. …
Metagegevens
Titel
Trots
Auteur
Marike Serra
Publicatiedatum
01-12-2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2022
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-022-1223-5

Andere artikelen Uitgave 4/2022

Kind & Adolescent Praktijk 4/2022 Naar de uitgave

vakbekwaam redeneren

Een morele plicht