Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 5/2010

01-10-2010 | Forum

Telefonische bereikbaarheid buiten kantoortijd: noodzaak of onnodig?

Auteurs: Marjon Nadort, Willemijn Scholten

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 5/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Telefonische bereikbaarheid van de therapeut buiten kantoortijd is een thema dat veel discussie oproept bij patiënten, behandelaars en managers. Allereerst zal worden ingegaan op de achtergrond van telefonische bereikbaarheid en de uitvoering daarvan binnen schematherapie (ST). Vervolgens zullen resultaten uit onderzoek hiernaar gepresenteerd worden en als laatste komen twee behandelaren aan het woord over hoe zij de telefonische bereikbaarheid hebben ervaren.
Voetnoten
1
Bowlby J (1988) A secure base: Clinical applications of attachment theory. London: Routledge (p 140).
 
2
Young JE ea (2003) Schema therapy: A practitioner’s guide. New York: Guilford
 
3
Lobbestael J ea (in druk) Disentangling the relationship between different types of childhood trauma and personality disorders. Journal of personality disorders
 
4
Arntz A & van Genderen H (2009) Schema therapy for borderline personality disorder. Chichester: Wiley; Genderen H van & Arntz A (2005) Schemagerichte cognitieve therapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Nieuwezijds; Young ea (2003), zie noot 2
 
5
Linehan MM (1993a) Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: The Guilford Press; Linehan MM (1993b) Skills training manual for treating borderline personality disorder. New York: The Guilford Press; Linehan MM ea (2006) Two year randomized trial and follow-up of dialectical behaviour therapy vs. treatment – by experts for suicidal behaviours and borderline personality disorder. Archives of general psychiatry 63: 757–766; Verheul R ea (2003) Efficacy of dialectical behavior therapy: a Dutch randomised controlled trial. British journal of psychiatry 182: 135–140
 
6
Giesen-Bloo J ea (2006) Outpatient psychotherapy for borderline personality disorder: a randomized trial of schema-focused therapy vs. transference-focused psychotherapy. Archives of general psychiatry 63: 649–658
 
7
Nadort M ea (2009) Implementation of outpatient schema therapy for borderline personality disorder with versus without crisis support by the therapist outside office hours: A randomized trial. Behaviour research and therapy 47: 961–973
 
8
Giesen-Bloo J ea (2010) The Borderline Personality Disorder Severity Index-IV: Psychometric evaluation and dimensional structure. Personality and individual differences 49: 136–141
 
9
Horvath AO & Greenberg LS (1989) Development and validation of the Working Alliance Inventory. Journal of counseling psychology 36: 223–233
 
10
Nadort M ea (2010) Cost-effectiveness of outpatient schema therapy for borderline personality disorder with versus without crisis support by the therapist outside office hours. In voorbereiding
 
Metagegevens
Titel
Telefonische bereikbaarheid buiten kantoortijd: noodzaak of onnodig?
Auteurs
Marjon Nadort
Willemijn Scholten
Publicatiedatum
01-10-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 5/2010
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03089049

Andere artikelen Uitgave 5/2010

Psychopraktijk 5/2010 Naar de uitgave

Redactioneel

Redactioneel

Cliëntenvoorlichting

Groepsschematherapie