Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Onderzoek naar de mondgezondheid van volwassenen met een beperking in België – resultaten en uitdagingen

Auteurs : R. Leroy, D. Declerck

Gepubliceerd in: Het tandheelkundig jaar 2015

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In België zijn er tot nu toe geen specifieke voorzieningen voor de mondzorg voor personen met een beperking. Als er mondzorg voor deze patiëntengroep wordt aangeboden, gebeurt dat meestal ad hoc. Uit de internationale literatuur, maar evenzeer uit de dagelijkse praktijk, weten we dat de mondgezondheid van volwassenen met een beperking minder goed is dan die van de ‘algemene bevolking’. Hoe groot de behandelachterstand precies is, is voor de meeste landen onbekend, omdat er bij deze doelgroep weinig epidemiologische gegevens verzameld worden. Het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering had het voornemen beleid op te stellen om de organisatie van mondzorg voor personen met een beperking te verbeteren. In dat kader werd in 2009 de opdracht gegeven om de objectieve en subjectieve behandelbehoefte in deze bevolkingsgroep in kaart te brengen. In dit hoofdstuk wordt niet alleen situatieschets gegeven van de toestand in België, we staan eveneens stil bij de problemen en uitdagingen die we ervoeren bij het uitvoeren van dergelijk onderzoek.
Voetnoten
1
De erkenning van een persoon met een handicap gebeurt in België door de Directie-generaal Personen met een Handicap op basis van het feit dat de persoon in kwestie een verlies van verdienvermogen heeft tot een derde of minder van wat een valide persoon op de gewone arbeidsmarkt kan verdienen (in het kader van de inkomensvervangende tegemoetkoming) en/of op basis van het feit dat de persoon in kwestie minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid heeft (in het kader van de integratietegemoetkoming). Omdat het hier gaat om sociale bijstand, gelden er inkomensvoorwaarden om in aanmerking te komen voor een effectieve uitkering; met andere woorden, de inkomsten van de persoon met een handicap of van zijn huishouden mogen niet te hoog zijn.
 
2
Na een periode van twaalf maanden arbeidsongeschiktheid, kan een arbeidsongeschikte inwoner van België erkend worden als invalide en ‘op invaliditeit geplaatst’ worden. Hij of zij ontvangt dan een invaliditeitsuitkering als vervanging van het loon. Om voor een invaliditeitsuitkering in aanmerking te komen, moet men een bijdrage betaald hebben. Dit gebeurt door een inhouding op het loon. Deze uitkeringen worden gefinancierd door de verplichte ziekteverzekering.
 
3
Wie in België langdurig arbeidsongeschikt is door een arbeidsongeval of een ongeval dat zich voordoet op weg van en naar het werk, heeft in de eerste fase (in casu 30 dagen) recht op gewaarborgd loon en in de tweede fase recht op een ‘uitkering’ van de arbeidsongevallenverzekeraar, waarbij de werkgever verplicht is zich aan te sluiten. Om voor deze uitkering in aanmerking te komen, moet men een bijdrage betaald hebben. Dit gebeurt door een inhouding op het loon.
 
4
In België zijn alle werknemers in de privésector verzekerd tegen beroepsziekten via de sociale zekerheid. Het Fonds voor Beroepsziekten erkent de beroepsziekten en betaalt de vergoedingen. Voor het overheidspersoneel bestaat er een aparte regeling.
 
5
Het leefloon is een minimuminkomen voor wie in België woont en niet over voldoende bestaansmiddelen beschikt, noch er aanspraak op kan maken, noch in staat is deze te verwerven. Op 1 september 2013 was het maandelijks leefloon voor een samenwonende persoon 544,91 euro, voor een alleenstaande 817,36 euro en voor een persoon met een gezin 1089,82 euro.
 
6
De inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) wordt toegekend aan iemand met een beperking van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde of minder van wat een ‘gezonde persoon’ door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen. Een IVT is een bijstandsuitkering, dus bedoeld voor mensen die niet over voldoende middelen beschikken om in hun levensonderhoud te voorzien. Een bijstandsuitkering is altijd afhankelijk van een inkomensonderzoek. Bij de berekening van de tegemoetkoming wordt er rekening gehouden met de inkomsten van de persoon met een beperking, alsook van degene(n) met wie de persoon met een beperking een huishouden vormt.
 
Literatuur
go back to reference Anders PL, Davis EL. Oral health of patients with intellectual disabilities: a systematic review. Spec Care Dentist. 2010;30:110–7.PubMedCrossRef Anders PL, Davis EL. Oral health of patients with intellectual disabilities: a systematic review. Spec Care Dentist. 2010;30:110–7.PubMedCrossRef
go back to reference Augustyns N, Adams M, Vriesacker B, Janssens H, Van Hal G. Handicap, inkomen en toegang tot de gezondheidszorg. 2010. Augustyns N, Adams M, Vriesacker B, Janssens H, Van Hal G. Handicap, inkomen en toegang tot de gezondheidszorg. 2010.
go back to reference Cumella S, Ransford N, Lyons J, Burnham H. Needs for oral care among people with intellectual disability not in contact with Community Dental Services. J Intellect Disabil Res. 2000;44:45–52.PubMedCrossRef Cumella S, Ransford N, Lyons J, Burnham H. Needs for oral care among people with intellectual disability not in contact with Community Dental Services. J Intellect Disabil Res. 2000;44:45–52.PubMedCrossRef
go back to reference Dougall A, Fiske J. Access to special care dentistry. Part 1. Access. Br Dent J. 2008;204:605–16.PubMedCrossRef Dougall A, Fiske J. Access to special care dentistry. Part 1. Access. Br Dent J. 2008;204:605–16.PubMedCrossRef
go back to reference Lennox N. Following treatment guidelines for developmentally disabled adults. The invisible 3%. Can Fam Physician. 2006;52:1373–9.PubMedCentralPubMed Lennox N. Following treatment guidelines for developmentally disabled adults. The invisible 3%. Can Fam Physician. 2006;52:1373–9.PubMedCentralPubMed
go back to reference Lennox N, Bain C, Rey-Conde T, Purdie D, Bush R, Pandeya N. Effects of a comprehensive health assessment programme for Australian adults with intellectual disability: a cluster randomized trial. Int J Epidemiol. 2007;36:139–46.PubMedCrossRef Lennox N, Bain C, Rey-Conde T, Purdie D, Bush R, Pandeya N. Effects of a comprehensive health assessment programme for Australian adults with intellectual disability: a cluster randomized trial. Int J Epidemiol. 2007;36:139–46.PubMedCrossRef
go back to reference Leroy R, Declerck D. Objective and subjective oral health care needs among adults with various disabilities. Clin Oral Investig. 2013;17(8):1869-78.PubMedCrossRef Leroy R, Declerck D. Objective and subjective oral health care needs among adults with various disabilities. Clin Oral Investig. 2013;17(8):1869-78.PubMedCrossRef
go back to reference Schrojenstein Lantman-de Valk HM van, Walsh PN. Managing health problems in people with intellectual disabilities. BMJ. 2008;337:a2507. doi: 10.1136/bmj.a2507.CrossRef Schrojenstein Lantman-de Valk HM van, Walsh PN. Managing health problems in people with intellectual disabilities. BMJ. 2008;337:a2507. doi: 10.1136/bmj.a2507.CrossRef
go back to reference Walsh PN, Hall K, Ryan D. Health indicators for people with intellectual disability: using an indicator set (POMONA II). 2008. Walsh PN, Hall K, Ryan D. Health indicators for people with intellectual disability: using an indicator set (POMONA II). 2008.
Metagegevens
Titel
Onderzoek naar de mondgezondheid van volwassenen met een beperking in België – resultaten en uitdagingen
Auteurs
R. Leroy
D. Declerck
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0689-3_10