Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2007

01-12-2007 | Article

Nieuwe generaties, nieuwe media

ADHD behandelen met een computergame

Auteurs: Pier Prins, Sebastiaan Dovis, Albert Ponsioen, Esther ten Brink

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Er is grote behoefte aan nieuwe behandelmethodieken voor kinderen met ADHD bij wie medicatie niet of slechts gedeeltelijk werkt of bij wie psychosociale interventies nog ruimte voor verbetering laten. Er is bovendien naast de beschikbare methoden voor de ouders en leerkrachten van de kinderen met ADHD grote behoefte aan een methodiek die op het kind zelf is gericht en waarbij het kind zelf kan leren zijn of haar ADHD-probleemgedrag te reguleren, op een manier die voor deze kinderen aansprekend is. Het gebruik van een computergame biedt nieuwe en interessante mogelijkheden.
Literatuur
go back to reference Abikoff, H. (1991). Cognitive training in ADHD children: Less to it than meets the eye. Journal of Learning Disabilities, 24 (4), 2005-2009. Abikoff, H. (1991). Cognitive training in ADHD children: Less to it than meets the eye. Journal of Learning Disabilities, 24 (4), 2005-2009.
go back to reference Abikoff, H., Hechtman, L., Klein, R.G., Weiss, G., Fleiss, K., Etcovitch, J., Cousins, L., Greenfield, B., Martin, D., & Pollack, S. (2004). Symptomatic improvement in children with ADHD treated with long-term methylphenidate and multimodal psychosocial treatment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.43(7):802 -811. Abikoff, H., Hechtman, L., Klein, R.G., Weiss, G., Fleiss, K., Etcovitch, J., Cousins, L., Greenfield, B., Martin, D., & Pollack, S. (2004). Symptomatic improvement in children with ADHD treated with long-term methylphenidate and multimodal psychosocial treatment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.43(7):802 -811.
go back to reference Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition,sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition,sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological
go back to reference Barkley, R.A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder. Handbook for diagnosis and treatment (3d ed). New York: Guilford Press. Barkley, R.A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder. Handbook for diagnosis and treatment (3d ed). New York: Guilford Press.
go back to reference Biederman, J., Monuteaux, M., Doyle, A.E., Seidman, L.J., Wilens, T.E., Ferrero, F., Morgan, C.L, & Faraone, S.V. (2004). Impact of executive function deficits and ADHD on academic outcomes in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72 (5), 757-766. Biederman, J., Monuteaux, M., Doyle, A.E., Seidman, L.J., Wilens, T.E., Ferrero, F., Morgan, C.L, & Faraone, S.V. (2004). Impact of executive function deficits and ADHD on academic outcomes in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72 (5), 757-766.
go back to reference Dovis, S., Prins, P.J.M., Ponsioen, A., Brink, E. ten, & Groot, H. de (2006). ADHD & Computergames: Effects of a computerized workingmemory training with and without gaming elements. Voordracht gehouden op het 36e Congres Europese Associatie voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (EABCT), Parijs, September. Dovis, S., Prins, P.J.M., Ponsioen, A., Brink, E. ten, & Groot, H. de (2006). ADHD & Computergames: Effects of a computerized workingmemory training with and without gaming elements. Voordracht gehouden op het 36e Congres Europese Associatie voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (EABCT), Parijs, September.
go back to reference Eenhoorn, A. (1998). Samen met Joep Loep Sporen na Speuren. Doetinchem: Graviant. Eenhoorn, A. (1998). Samen met Joep Loep Sporen na Speuren. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Es, S. van (2007). Treating ADHD with a computergame? Effects of a computerized WM-training on executive functions and ADHD symptoms in boys. Research Master These, Universiteit van Amsterdam. Es, S. van (2007). Treating ADHD with a computergame? Effects of a computerized WM-training on executive functions and ADHD symptoms in boys. Research Master These, Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Gee, J.P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan. Gee, J.P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan.
go back to reference Greene, R.W., & Ablon, J.S. (2001). What does the MTA study tell us about effective psychosocial treatment for ADHD? Journal of Clinical Child Psychology, 30, 114-121. Greene, R.W., & Ablon, J.S. (2001). What does the MTA study tell us about effective psychosocial treatment for ADHD? Journal of Clinical Child Psychology, 30, 114-121.
go back to reference Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlström, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD: a randomized, controlled trail. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44(2), 177-186. Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlström, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD: a randomized, controlled trail. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44(2), 177-186.
go back to reference Multidisciplinaire Richtlijn ADHD (2005). Richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: Trimbos Instituut. Multidisciplinaire Richtlijn ADHD (2005). Richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: Trimbos Instituut.
go back to reference Nigg, J.T. (2006). What causes ADHD? Understanding what goes wrong and why. New York: Guilford Press. Nigg, J.T. (2006). What causes ADHD? Understanding what goes wrong and why. New York: Guilford Press.
go back to reference Olesen, P.J., Westerberg, H., & Klingberg, T. (2004). Increased prefrontal and parietal activity after training of working memory. Nature Neuroscience, 7(1), 75- 79. Olesen, P.J., Westerberg, H., & Klingberg, T. (2004). Increased prefrontal and parietal activity after training of working memory. Nature Neuroscience, 7(1), 75- 79.
go back to reference Oord, S. van der & Prins, P.J.M. (2007). Welke behandeling is effectief voor kinderen met ADHD? Medicatie en (cognitieve) gedragstherapie. Kind en Adolescent Praktijk,6 (2), 58-65. Oord, S. van der & Prins, P.J.M. (2007). Welke behandeling is effectief voor kinderen met ADHD? Medicatie en (cognitieve) gedragstherapie. Kind en Adolescent Praktijk,6 (2), 58-65.
go back to reference Paternotte, A. & Buitelaar, J. (2005). Het is ADHD: alles over de kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. Bilthoven: Balans. Paternotte, A. & Buitelaar, J. (2005). Het is ADHD: alles over de kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. Bilthoven: Balans.
go back to reference Pelham, W.E., Gnagny, E.M., Greiner, A.R., Hoza, B., Hinshaw, S.P, Baron-Myak, C., & McBurnett, K. (2000). Behavioral versus behavioral and psychopharmacological treatment in ADHD children attending a summer treatment program. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 507-525. Pelham, W.E., Gnagny, E.M., Greiner, A.R., Hoza, B., Hinshaw, S.P, Baron-Myak, C., & McBurnett, K. (2000). Behavioral versus behavioral and psychopharmacological treatment in ADHD children attending a summer treatment program. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 507-525.
go back to reference Postma, M., Schuurkes-Weller, S.D. & Krol, R.J. van der (2004). Remweg 10+. Gebruikershandleiding. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven. Postma, M., Schuurkes-Weller, S.D. & Krol, R.J. van der (2004). Remweg 10+. Gebruikershandleiding. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven.
go back to reference Prins, P., Brink, E. ten, (2000). ADHD. Een multimodale behandeling. In: P. Prins & N.K. Pameijer (red.), Protocollen in de Jeugdzorg: Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie. Amsterdam: Harcourt Publishers. Prins, P., Brink, E. ten, (2000). ADHD. Een multimodale behandeling. In: P. Prins & N.K. Pameijer (red.), Protocollen in de Jeugdzorg: Richtlijnen voor diagnostiek, indicatiestelling en interventie. Amsterdam: Harcourt Publishers.
go back to reference Prins, P.J.M. & Danckaerts, M. (2006). Aandachtsstoornissen. In: W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.), Handboek Psychopathologie. Deel 2. Klinische Praktijk (pp. 523-545). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M. & Danckaerts, M. (2006). Aandachtsstoornissen. In: W. Vandereycken, C.A.L. Hoogduin & P.M.G. Emmelkamp (red.), Handboek Psychopathologie. Deel 2. Klinische Praktijk (pp. 523-545). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P.J.M., Dovis, S., Brink, E. ten, Es, S. van, Ponsioen, A., & Oord, S. van der (2007). ADHD & Computergames. Gaming, executive functions and behavior change in boys with ADHD. Paper gepresenteerd op het 6e Wereldcongres voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (WCBCT), Barcelona, juli. Prins, P.J.M., Dovis, S., Brink, E. ten, Es, S. van, Ponsioen, A., & Oord, S. van der (2007). ADHD & Computergames. Gaming, executive functions and behavior change in boys with ADHD. Paper gepresenteerd op het 6e Wereldcongres voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (WCBCT), Barcelona, juli.
Metagegevens
Titel
Nieuwe generaties, nieuwe media
ADHD behandelen met een computergame
Auteurs
Pier Prins
Sebastiaan Dovis
Albert Ponsioen
Esther ten Brink
Publicatiedatum
01-12-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2007
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059668

Andere artikelen Uitgave 4/2007

Kind & Adolescent Praktijk 4/2007 Naar de uitgave