Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 3/2013

01-06-2013 | Casus

Mindfulness voor adolescenten met ADHD en hun ouders

Auteurs: Prof. Dr. Susan Bögels, Drs. Dorreke Peijnenburg, Prof. Dr. Saskia van Oord

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Deze casus gaat over een adolescent die gediagnosticeerd is met Aandachts- en Hyperactiviteitstoornis (ADHD), en daarvoor een mindfulness training in groepsverband volgt. Zijn vader volgt parallel de mindful parenting training samen met andere ouders van de andere kinderen in de adolescentengroep. Het programma heet 'MYmind' en bestaat uit acht sessies van 1,5 uur voor de jongeren, acht parallelle oudersessies ook van 1,5 uur, en een follow-up sessie voor jongeren en ouders acht weken na de laatste sessie1.
Voetnoten
1
Het protocol wordt beschreven in het boek Protocollaire behandeling voor kinderen en jongeren met psychische klachten, onder redactie van Caroline Braet en Susan Bögels, dat juni 2013 uitkomt bij uitgeverij Boom.
 
Literatuur
go back to reference Bögels SM & Restifo K (2013) Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. New York: Springer. (Nederlandse vertaling: Lannoo Campus) Bögels SM & Restifo K (2013) Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. New York: Springer. (Nederlandse vertaling: Lannoo Campus)
go back to reference Braet C & Bögels SM (2013) Protocollaire behandeling voor kinderen en adolescenten met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom Braet C & Bögels SM (2013) Protocollaire behandeling voor kinderen en adolescenten met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom
go back to reference Huizinga M & Smidts DP (2010) Age-related changes in executive function: A normative study with the Dutch version of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Child neuropsychology 17: 51-66CrossRef Huizinga M & Smidts DP (2010) Age-related changes in executive function: A normative study with the Dutch version of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Child neuropsychology 17: 51-66CrossRef
go back to reference Oosterlaan J ea (2008) Handleiding bij de Vragenlijst Voor Gedragsproblemen bij Kinderen-VVGK. Amsterdam: Swets Test Publishers Oosterlaan J ea (2008) Handleiding bij de Vragenlijst Voor Gedragsproblemen bij Kinderen-VVGK. Amsterdam: Swets Test Publishers
go back to reference Verhulst FC ea (1996) Handleiding voor de Child Behaviour Checklist/4-18. Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Academisch Ziekenhuis Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie Verhulst FC ea (1996) Handleiding voor de Child Behaviour Checklist/4-18. Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Academisch Ziekenhuis Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie
go back to reference Verhulst FC ea (1997) Handleiding voor de Youth Self-report (YSR). Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Academisch Ziekenhuis Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie Verhulst FC ea (1997) Handleiding voor de Youth Self-report (YSR). Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Academisch Ziekenhuis Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie
Metagegevens
Titel
Mindfulness voor adolescenten met ADHD en hun ouders
Auteurs
Prof. Dr. Susan Bögels
Drs. Dorreke Peijnenburg
Prof. Dr. Saskia van Oord
Publicatiedatum
01-06-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-013-0035-6

Andere artikelen Uitgave 3/2013

Psychopraktijk 3/2013 Naar de uitgave