Gepubliceerd in:
01-06-2013
Het kiva antipestprograma
Signaleren en tegengaan van pesten
Auteurs:
Prof.dr. René Veenstra, Drs. Gijs Huitsing, René Koens, Drs. Femke Munniksma, drs. Beau Oldenburg, drs. Rozemarijn Van der Ploeg, dr. Miranda Sentse, drs. Freek Velthausz
Gepubliceerd in:
Kind & Adolescent Praktijk
|
Uitgave 2/2013
Log in om toegang te krijgen
Extract
Pesten is een complex en universeel probleem (Swearer, e.a., 2010). Op de basisschool is circa 15% van de leerlingen er slachtoffer van. Pesten heeft tal van negatieve consequenties (Salmivalli & Peets, 2009). Slachtoffers kunnen last hebben van psychische klachten, zoals gevoelens van eenzaamheid, gebrek aan zelfwaardering, geen vertrouwen hebben in anderen of depressiviteit. Niet alleen slachtoffers ondervinden (soms blijvende) problemen, ook pesters lopen het risico in hun ontwikkeling slechter af te zijn. Pesters leren niet met overleg of met begrip voor anderen iets te bereiken en blijven vaak onaangepast gedrag vertonen. Daardoor hebben ze een grotere kans om op latere leeftijd probleemgedrag te vertonen, zoals delinquentie (Nansel e.a., 2004). Klasgenoten die niet direct bij het pesten betrokken zijn, ondervinden vaak ook hinder van ernstige pesterijen; ze voelen zich minder veilig en zijn bang om het volgende slachtoffer te worden (Nishina & Juvonen, 2005). Pesten heeft tot slot ook negatieve gevolgen voor het welbevinden van leerkrachten (zie Espelage e.a., 2013). Het is belangrijk dat pesten op scholen wordt aangepakt met een theoretisch onderbouwd en bewezen effectief preventief antipestprogramma. Een veelbelovend antipestprogramma is het Finse KiVa (Salmivalli e.a., 2010). KiVa is Fins voor leuk en is tevens een acroniem van ‘leuke school zonder pesten’ in het Fins. KiVa wil zowel leerlingen als leerkrachten leren om adequaat op treden tegen pesten. …