Betere zorg, meer zelfredzaamheid bij kwetsbare mensen en besparing van kosten. Dat blijkt uit het onderzoek “Je kunt echt het verschil maken” over de afgelopen 1,5 jaar bij Zichtbare schakels in Den Haag. Ongeveer een kwart van de cliënten die te maken krijgen met het project in Den Haag heeft bij afsluiting van het traject meer regie over het eigen leven.
De Hogeschool Rotterdam Transfergroep onderzocht Zichtbare schakels in Den Haag, die de afgelopen 2 jaar deel uitmaakten van het project ‘Zichtbare schakel: de wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt’. Wijkverpleegkundigen kregen hierin de tijd en ruimte om proactief af te stappen op wijkbewoners met complexe zorg- en welzijnsproblemen. Voor de bewoners waren er geen kosten aan verbonden en de Schakels hadden geen indicatie nodig.
V&VN blij, maar waarschuwt
Henk Rosendal, voorzitter V&VN Eerstelijnsverpleegkundigen is blij met deze uitkomsten: “De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de wijkverpleegkundige voor wijkbewoners van groot belang is. Voor velen maken zij echt het verschil. Dat de wijkverpleegkundige een grote meerwaarde heeft wisten we al. Het mooie is dat dit nu ook steeds vaker met onderzoek wordt onderbouwd.”
Vanwege het succes van het landelijke Zichtbare schakel-programma, hebben de ministers van VWS en Binnenlandse Zaken besloten om door te gaan. De gelden hiervoor gaan de komende twee jaar naar de gemeenten, met als opdracht deze belangrijke vorm van zorg te continueren. V&VN is bezorgd over wat de gemeenten precies doen met de voor de wijkverpleging bestemde € 10 miljoen per jaar. V&VN roept gemeenten op de Zichtbare schakel-projecten alsnog te continueren. Minister Schippers heeft inmiddels op Kamervragen over de besteding van het geld gezegd dat ze geen aanwijzingen heeft dat het geld voor andere doeleinden ingezet gaat worden.
De belangrijkste conclusies over de Haagse Schakels
• dragen bij aan de zelfredzaamheid van kwetsbare mensen.
• betrekken de informele zorg meer, ondersteunen de mantelzorg en organiseren de formele zorg beter.
• besparen kosten, onder andere door het voorkomen van zorg in de tweede lijn.
• bieden cliënten het vertrouwen dat ze hun situatie kunnen verbeteren.
Auteur(s): Coen Kaaij