Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10 De patiënt en veiligheid van zorg

Auteurs : H. van Veenendaal, A.M.J.E. Bijl, T. Binkhorst, M.J.M. Timmers

Gepubliceerd in: Praktijkboek patiëntveiligheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Moet een patiënt zich bezighouden met de veiligheid in het ziekenhuis en wat kan een patiënt hieraan toevoegen? Vaak geldt de opvatting dat patiënten er toch van uit moeten kunnen gaan dat ziekenhuizen er alles aan doen om de veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Met andere woorden, dat de patiënt zich daar niet ongerust over behoort te maken.
Literatuur
2.
go back to reference Dijkstra U. Op het verkeerde been. Kwalitatief onderzoek naar de mogelijke bijdrage van patiënten en patiëntenorganisaties aan het vergroten van de patiëntveiligheid in ziekenhuizen; Wageningen 2003. Dijkstra U. Op het verkeerde been. Kwalitatief onderzoek naar de mogelijke bijdrage van patiënten en patiëntenorganisaties aan het vergroten van de patiëntveiligheid in ziekenhuizen; Wageningen 2003.
4.
go back to reference Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes R. Evidence-based medicine. How to practice and teach ebm. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2000. Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes R. Evidence-based medicine. How to practice and teach ebm. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2000.
5.
go back to reference Adams RJ, Smith BJ, Ruffin RE. Impact of the physician's participatory style in asthma outcomes and patient satisfaction. Ann Allergy Asthma Immunol 2001;86(3):263–71.CrossRefPubMed Adams RJ, Smith BJ, Ruffin RE. Impact of the physician's participatory style in asthma outcomes and patient satisfaction. Ann Allergy Asthma Immunol 2001;86(3):263–71.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Ong LML, Haes JCJM de, Hoos AM, Lammes FB. Doctor-patient communication: a review of the literature. Soc Sci Med 1995;40:903–18.CrossRefPubMed Ong LML, Haes JCJM de, Hoos AM, Lammes FB. Doctor-patient communication: a review of the literature. Soc Sci Med 1995;40:903–18.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Brody DS, Miller SM, Lerman CE, Smith DG, Caputo GC. Patient perception of involvement in medical care: relationship to illness attitudes and outcomes. J Gen Intern Med 1989;4(6):506–11.CrossRefPubMed Brody DS, Miller SM, Lerman CE, Smith DG, Caputo GC. Patient perception of involvement in medical care: relationship to illness attitudes and outcomes. J Gen Intern Med 1989;4(6):506–11.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Beckman HB, Markakis KM, Suchman AL, Frankel RM. The doctor-patient relationship and malpractice. Lessons from plaintiff depositions. Arch Intern Med 1994;154(12):1365–70.CrossRefPubMed Beckman HB, Markakis KM, Suchman AL, Frankel RM. The doctor-patient relationship and malpractice. Lessons from plaintiff depositions. Arch Intern Med 1994;154(12):1365–70.CrossRefPubMed
10.
go back to reference Kaplan SH, Greenfield S, Ware JE Jr. Assessing the effects of physician-patient interactions on the outcomes of chronic disease. Med Care 1989;27(3 Suppl):S110–27.PubMed Kaplan SH, Greenfield S, Ware JE Jr. Assessing the effects of physician-patient interactions on the outcomes of chronic disease. Med Care 1989;27(3 Suppl):S110–27.PubMed
14.
go back to reference Colias M. Partners in prevention. Patient Safety Awareness Week aims to help consumers head off medical errors. Mod Healthc 2004;34(10):52, 6–2. Colias M. Partners in prevention. Patient Safety Awareness Week aims to help consumers head off medical errors. Mod Healthc 2004;34(10):52, 6–2.
15.
go back to reference tns nipo. Fouten worden duur betaald. Een onderzoek naar medische overdrachtsfouten. Deel 1 en 2. tns nipo, 2004. tns nipo. Fouten worden duur betaald. Een onderzoek naar medische overdrachtsfouten. Deel 1 en 2. tns nipo, 2004.
16.
go back to reference Smorenburg SM, Timmers MJM. Patiëntveiligheid en klachtenmanagement. Klachtenmanagement in de zorg 2005;2(5):19–22. Smorenburg SM, Timmers MJM. Patiëntveiligheid en klachtenmanagement. Klachtenmanagement in de zorg 2005;2(5):19–22.
17.
go back to reference cbo, sokg Universiteit Maastricht: Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg. Alphen aan den Rijn: Van Zuiden Communications, 2005. cbo, sokg Universiteit Maastricht: Klachtenrichtlijn Gezondheidszorg. Alphen aan den Rijn: Van Zuiden Communications, 2005.
Metagegevens
Titel
10 De patiënt en veiligheid van zorg
Auteurs
H. van Veenendaal
A.M.J.E. Bijl
T. Binkhorst
M.J.M. Timmers
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1100-2_10