2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk
12 Hulpmiddelen in de patiëntenvoorlichting
Auteurs : prof. dr. M.A.J. Eijkman, drs. M.P.M.A. Duyx, dr. A.Ph. Visser
Gepubliceerd in: Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Samenvatting
-
Het doel moet duidelijk zijn en zal veelal vermeerdering van kennis in bepaalde omstandigheden moeten inhouden. Grote veranderingen in gedrag en houding kunnen lang niet altijd worden verwacht.
-
De doelgroep moet vaststaan. Een folder, een poster, een videofilm, een website of cd-rom moet afgestemd zijn op de gebruikers, zowel op de ontvangers als op de verstrekkers.
-
De inhoud moet de aandacht trekken, eenvoudig en begrijpelijk zijn en voldoen aan de voor leesbaarheid gestelde criteria.
-
Het gebruik van het materiaal moet nauwkeurig worden nagegaan. De behoefte aan informatie, voorkennis en taalgebruik van de patiënt moeten bekend zijn.
-
Voorlichtingsmateriaal mag niet routinematig worden gebruik. Het dient een juiste plaats in te nemen in een benadering van de voorlichting, waarin het mondelinge contact tussen voorlichters en hulpvrager een primair en onmisbaar onderdeel vormt.