Skip to main content
Top

2002 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Hoofdstuk 17 Deskundigheidsbevordering

Auteur : Drs. W. Boog

Gepubliceerd in: Inleiding in de verpleegkunde en aspecten van de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wanneer je eenmaal je diploma verpleegkundige hebt behaald, wil dat niet zeggen dat daarmee ook het leren achter de rug is. Misschien wel het leren op school, maar niet het leren in de zin van openstaan voor nieuwe dingen of het leren van eigen ervaringen. Iemand die niet bereid is om op deze manieren te leren, gaat louter routinematig handelen en staat niet meer open voor kritiek en nieuwe ontwikkelingen. De manier waarop iemand het verpleegkundig beroep dan uitoefent is niet meer professioneel te noemen. Dat dit geen goede zaak is, is ook terug te vinden in de Wet big. Deze schrijft namelijk voor dat verpleegkundigen op de hoogte moeten zijn en blijven van de ontwikkelingen binnen het vakgebied.
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het vakgebied is deskundigheidsbevordering belangrijk. Dit kun je op verschillende manieren doen, we beschrijven ze in dit hoofdstuk. Om te beginnen kun je jezelf van ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied op de hoogte houden door vakliteratuur te lezen. Daarnaast is het bijwonen of organiseren van themabijeenkomsten of klinische lessen een goede manier om met collega’s bezig te zijn met onderwerpen, die te maken hebben met de directe beroepsuitoefening. Een laatste manier van deskundigheidsbevordering die we hier willen noemen is het leren van eigen ervaringen. Door te reflecteren op het eigen beroepsmatige handelen krijg je meer inzicht in het waarom van je eigen handelen. Dit kun je doen door je persoonlijke functioneren aan de orde te stellen door feedback te vragen, maar ook door deel te nemen aan bijeenkomsten voor intercollegiale ondersteuning.
Literatuur
go back to reference Beelen, A. van. Kennis komt niet aanwaaien. Verpleegkunde Nieuws: nr. 2, 21–23, 1996. Beelen, A. van. Kennis komt niet aanwaaien. Verpleegkunde Nieuws: nr. 2, 21–23, 1996.
go back to reference Driesen, F. Het gebruik van vakliteratuur. Kavanah, Dwingeloo 1992. Driesen, F. Het gebruik van vakliteratuur. Kavanah, Dwingeloo 1992.
go back to reference Elzinga, A., Sluijk, C. Vakontwikkeling door zelfstudie. TvZ: nr. 22, 666–667, 1996. Elzinga, A., Sluijk, C. Vakontwikkeling door zelfstudie. TvZ: nr. 22, 666–667, 1996.
go back to reference Grotendorst, A. De klinische les. smd, Leiden 1989. Grotendorst, A. De klinische les. smd, Leiden 1989.
go back to reference Hendriksen, J. Intervisie bij werkproblemen. Nelissen, Baarn 1986. Hendriksen, J. Intervisie bij werkproblemen. Nelissen, Baarn 1986.
go back to reference Kruif, A. de, e.a., Het leesgedrag van verpleegkundigen. TvZ: nr. 22, 672–675, 1999. Kruif, A. de, e.a., Het leesgedrag van verpleegkundigen. TvZ: nr. 22, 672–675, 1999.
go back to reference Koetsenruijter, R. e.a. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening. Lemma, Utrecht 2001. Koetsenruijter, R. e.a. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening. Lemma, Utrecht 2001.
go back to reference Laarakker, H., Willems, D. Zorg coördineren moet je leren: werkboek voor de ontwikkeling van scholingsprogramma’s. nizw, Utrecht 1994. Laarakker, H., Willems, D. Zorg coördineren moet je leren: werkboek voor de ontwikkeling van scholingsprogramma’s. nizw, Utrecht 1994.
go back to reference Leferink, G.T.M., Jongh, A.J.C.M. de. Aspecten van methodiek van instructie. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1991. Leferink, G.T.M., Jongh, A.J.C.M. de. Aspecten van methodiek van instructie. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1991.
Metagegevens
Titel
Hoofdstuk 17 Deskundigheidsbevordering
Auteur
Drs. W. Boog
Copyright
2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9448-7_17