Skip to main content
Log in

Routine monitoren in partnerrelatiebehandelingen

  • Artikelen
  • Published:
Directieve therapie

Samenvatting

In het Sinai Centrum (joodse geestelijke gezondheidszorg) wordt gewerkt met een routinemonitorsysteem. Het verloop van therapieën wordt op de voet gevolgd door patiënten en therapeuten na elk behandelcontact gestandaardiseerde monitorinstrumenten te laten invullen. Het perspectief van de patiënt wordt gemeten met de Session Rating Scale en de Outcome Rating Scale, het perspectief van de therapeut met de Therapist Satisfaction Scale. Routinemonitorsystemen zijn vooral bekend van individuele behandelingen. Aan de hand van een terugblik op twee partnerrelatiebehandelingen wordt gedemonstreerd welke mogelijkheden routine monitoren biedt bij echtpaartherapie.

Summary

The Sinai Centre, a Dutch Jewish mental health agency, has adopted a routine monitor system to track patients’ therapeutic progress on a session-by-session base. Treatment gains are measured from both patient’s and therapist’s perspective, using three brief standardised monitor instruments: the Session Rating Scale and the Outcome Rating Scale (filled out by patients) and the Therapist Satisfaction Scale (filled out by therapists). Routine monitor systems are predominantly used to track progress in individual therapies, but can be applied in marital therapy as well. In this article, the treatment processes of two couples receiving marital therapy are retrospectively analysed using the monitor data that were collected over the course of their therapies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Meneer Scheltema heeft de dertiende sessie verzuimd om een van de ORS-items te beantwoorden. Voor het niet-beantwoorde item is het gemiddelde van de drie overige items ingevuld.

  2. Mevr. De Vries heeft twee sessies verzuimd om een van de SRS-items in te vullen. Voor het niet-beantwoorde item is het gemiddelde van de drie overige items ingevuld.

  3. De totaalscores op de TSS kennen een theoretisch scorebereik van 7 tot 49 (7 items met een minimale itemscore van 1 en maximale itemscore van 7). Voor het omschalen zijn de TSS-totaalscores gedeeld door 49 en daarna vermenigvuldigd met 40 (de maximaal haalbare totaalscore op de SRS).

Referenties

  • Arrindell, W.A. & Ettema, J.H.M. (2003). Symptom Checklist (SCL-90). Handleiding bij een multidimensionele psychopathologie-indicator. Lisse: Swets Test Publishers.

  • Barelds, D.P.H., Luteijn, F., & Arrindell, W.A. (2003). Handleiding Nederlandse relatie vragenlijst (NRV). Lisse: Swets en Zeitlinger.

  • Duncan, B.L., Miller, S.D., & Sparks, J.A. (2004). The heroic client: a revolutionary way to improve effectiveness through client-directed, outcome-informed therapy. San Francisco: Jossey-Bass.

  • Duncan, B.L., Miller, S.D., Sparks, J.A., Claud, D.A., Reynolds, L.R., Brown, J., & Johnson, L.D. (2003). The Session Rating Scale: psychometric properties of a “working” alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3, 3-12.

  • Hafkenscheid, A. (2007). Evidence-Based Practice (EBP) of Practice-Based Evidence (PBE)? Gedragstherapie, 40, 125-139.

  • Hafkenscheid, A. (2008). Routine Process Monitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327-345.

    Google Scholar 

  • Lambert, M.J. (2007). Presidential address: What we have learned from a decade of research aimed at improving psychotherapy outcome in routine care. Psychotherapy Research, 17, 1-14.

    Google Scholar 

  • Lambert, M.J. Whipple, J.L., Hawkins, E.J., Vermeersch, D.A., Nielsen, S.L., & Smart, D.W. (2003). Is it time for clinicians to routinely track patient outcome? A meta-analysis. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 288-301.

  • Lange, A. (1983). De Interactionele Probleem Oplossings Vragenlijst (IPOV). Deventer: Van Loghum.

  • Miller, S.D., Duncan, B.L., Brown, J., Sparks, J.A., & Claud, D. (2003). The Outcome Rating Scale: a preliminary study of the reliability, validity and feasibility of a brief Visual Analogue measure. Journal of Brief Therapy, 2, 91-100.

  • Miller, S.D., Duncan, B.L., & Hubble, M.A. (2004). Beyond integration: the triumph of outcome over process in clinical practice. Psychotherapy in Australia, 10, 2-19.

    Google Scholar 

  • Miller, S.D., Duncan, B.L., Sorrell, R., & Brown, G.S. (2005). The Partners for Change Outcome Management System. Journal Clinical Psychology/In Session, 61, 199-208.

    Google Scholar 

  • Miller, S.D., Mee-Mee, D., Plum, B., & Hubble, M.A. (2005). Making treatment count: client-directed, outcome-informed clinical work with problem drinkers. Psychotherapy in Australia, 11, 42-56.

    Google Scholar 

  • Van der Sluijs, L.H. (2007). Wat werkt in therapie? Systeemtherapie, 19, 116-118.

  • Van der Sluijs, L.H. (2008). Hoe Scott Miller inspireert. Systeemtherapie, 20, 165-170.

    Google Scholar 

  • Tracey, T.J. (1992). Client Satisfaction Scale (CSS) and Therapist Satisfaction Scale (TSS) manual. Tempe: Arizona State University.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Anton Hafkenscheid.

Additional information

dr. a. hafkenscheid is sinds 1985 als klinisch psycholoog, psychotherapeut en wetenschappelijk onderzoeker werkzaam bij het Sinai Centrum, vestiging Amersfoort.

Met dank aan dr. A.T. Veeninga, psychiater-psychotherapeut, voor zijn bijdrage aan de workshops en lezingen over het monitorproject en aan mevrouw A. Cijsouw, onderzoeksassistente, voor haar onmisbare ondersteuning bij de verwerking van de monitorgegevens.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hafkenscheid, A. Routine monitoren in partnerrelatiebehandelingen . DITH 29, 5–25 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03087844

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03087844

Navigation