Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2012

01-11-2012

Inleiding op het themanummer

Auteurs: Maja Deković, Marcel van Aken, Ellen Reitz, Wim Beyers, Hanneke de Graaf

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Het leren omgaan met seksualiteit, lichamelijkheid, en intimiteit hoort bij een gezonde ontwikkeling. Intieme relaties en seksualiteit zijn voor jongeren zelf een belangrijk thema. De ervaringen die ze opdoen op dit gebied leggen een belangrijke basis voor latere intieme contacten en relaties. Ondanks dit is seksualiteit bij kinderen en adolescenten vaak een ‘vergeten’ onderwerp aan Nederlandse en Vlaamse universiteiten. Zowel in het onderzoek naar de ontwikkeling van jongeren als in de opleidingen voor ontwikkelingspsychologen, pedagogen en kinderpsychiaters wordt er relatief weinig aandacht aan besteed. Het onderzoek dat wordt verricht op dit gebied vindt meestal plaats bij buitenuniversitaire instellingen gespecialiseerd in (volwassen) seksualiteit en is vaak beschrijvend en cross-sectioneel van aard, met minder aandacht voor ontwikkelingsaspecten. Daarnaast zijn deze studies vaak gericht op seksualiteit per se, en minder op de relationele context waarbinnen seksualiteit plaatsvindt. …
Metagegevens
Titel
Inleiding op het themanummer
Auteurs
Maja Deković
Marcel van Aken
Ellen Reitz
Wim Beyers
Hanneke de Graaf
Publicatiedatum
01-11-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2012
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-012-0023-3

Andere artikelen Uitgave 4/2012

Kind en adolescent 4/2012 Naar de uitgave

OriginalPaper

Slotbeschouwing

Abstract

Summaries