Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. De stap Kunnen

Auteurs : Marieke van der Burgt, Frank Verhulst

Gepubliceerd in: Gedragsverandering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De stap Kunnen gaat over de mogelijkheid om handelingen of gedrag uit te voeren. De stap omvat vaardigheden en barrières. Bij vaardigheden gaat het niet alleen om handelingsvaardigheden, maar ook om plannings-, communicatie- en probleemoplossende vaardigheden. Soms is ook de stap Begrijpen nodig, bijvoorbeeld begrijpen waarom een handeling op een bepaalde manier uitgevoerd wordt. Ook de aanpak van mogelijke barrières komt aan bod. Interventies zijn: instructies geven, modeling en herhaling, rekening houdend met het leertempo en de leerstijl van de patiënt. Succeservaringen zijn van belang bij het leren. Daarom zorgt de zorgverlener voor haalbare stappen, afspraken op maat en positieve feedback bij het leren. Ook biedt de zorgverlener verschillende oefensituaties aan ten behoeve van transfer. De zorgverlener anticipeert op eventuele problemen die zich in het dagelijks leven kunnen voordoen, vraagt daarnaar en bespreekt samen met de patiënt hoe hij die zou kunnen oplossen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
De stap Kunnen
Auteurs
Marieke van der Burgt
Frank Verhulst
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2976-2_8