Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 2/2013

01-05-2013 | Artikelen

De duiventil

Drempels in de samenwerking op de HAP

Auteur: Drs. E.J. van der Jagt

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 2/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

De zorg in de avond-, nacht- en weekenddienst wordt voor het grootste deel door huisartsen geleverd in de huisartsenposten. Consultartsen, visiteartsen en telefoonartsen verlenen deze zorg, ondersteund door triageassistenten en managers op de post. De ANW-dienst draagt volgens recent onderzoek van Duchatteau c.s. sterk bij aan de burn-out klachten van met name jonge en vrouwelijke huisartsen.1 Hoewel de tevredenheid van huisartsen over het werk over het algemeen redelijk hoog is (7,6 op een tienpuntsschaal), wordt de werkdruk als hoog ervaren. Op dezelfde schaal waardeert men die werkdruk met een 8. Debet aan die hoog ervaren werkdruk is de veelheid aan administratieve handelingen (volgens 67%), de weinige hoeveelheid tijd per patiënt (volgens 43%) en dus ook de ANW-diensten (volgens 44%). In die diensten hebben huisartsen te maken met collega’s die meestal ver van hen af staan. Je ontmoet elkaar tijdens regionale nascholingen en bijeenkomsten en je hoort wel eens wat, maar echt kennen doe je elkaar niet. Als de samenwerking tijdens de dienst niet zo soepel verloopt, als er ergernis en irritatie optreedt, of er een verschil van inzicht is over medisch inhoudelijke of organisatorische zaken, ervaren huisartsen blijkens dit onderzoek een barrière om de collega aan te spreken. Er is angst voor een confrontatie, men weet niet hoe dat aan te pakken, en er heerst nogal eens de houding van ‘het is de eigen verantwoordelijkheid van de collega hoe je handelt tijdens de dienst’. Wanneer de van zijn koffie genietende visitearts het ‘niet mijn taak’ vindt om de consultarts een handje te helpen, is dat lastig te bespreken. En menig dienstdoend arts die merkt dat een collega vreemde beslissingen neemt over vakinhoudelijke zaken, voelt zich niet geroepen dat te problematiseren. Daarvoor moet de collega het wel heel erg bont maken. …
Literatuur
1.
go back to reference Duchatteau D, Schmidt F. Werkdruk huisarts hoog. Medisch Contact 2012:44. Duchatteau D, Schmidt F. Werkdruk huisarts hoog. Medisch Contact 2012:44.
2.
go back to reference Giesen P, Keizer E, Smits M. Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost. Huisarts & Wetenschap maart 2012. Giesen P, Keizer E, Smits M. Ervaringen van huisartsen op de huisartsenpost. Huisarts & Wetenschap maart 2012.
3.
go back to reference Weggeman M. Leidinggeven aan professionals? Niet doen! Schiedam: Uitgeverij Scriptum, 2007:261. Weggeman M. Leidinggeven aan professionals? Niet doen! Schiedam: Uitgeverij Scriptum, 2007:261.
4.
go back to reference Berne E. Wat er allemaal speelt, structuur en dynamiek van groepen en organisaties. Den Haag: Uitg. Bert Bakker, 1975. Berne E. Wat er allemaal speelt, structuur en dynamiek van groepen en organisaties. Den Haag: Uitg. Bert Bakker, 1975.
Metagegevens
Titel
De duiventil
Drempels in de samenwerking op de HAP
Auteur
Drs. E.J. van der Jagt
Publicatiedatum
01-05-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 2/2013
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-013-0025-y

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Bijblijven 2/2013 Naar de uitgave