Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2023

01-06-2023 | Ten geleide

Dankbaar en positief

Auteur: Annemarie de Leng

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2023

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Als kersverse hoofdredacteur van KAP en rasechte optimist val ik met mijn neus in de boter met twee mooie artikelen in dit nummer over het belang van dankbaarheid en positiviteit. Vragen naar positieve jeugdherinneringen blijkt jongeren met ingrijpende levenservaringen te kunnen helpen een vollediger beeld van zichzelf te krijgen, een beeld dat niet alleen is gericht op alles wat fout ging. Daarnaast kan het hen concrete aanknopingspunten bieden voor een positieve verandering in hun leven, bijvoorbeeld door een oude hobby weer op te pakken of contact op te nemen met vrienden van vroeger. Dit sluit prachtig aan op het artikel over de gratitude booths, waarbij in een experiment jongeren op festivals werden uitgedaagd om hun dankbaarheid uit te spreken. Uit recente onderzoeken blijkt immers dat het uiten van dankbaarheid een betere mentale gezondheid kan bewerkstelligen. Psycholoog en emeritus hoogleraar Kees Korrelboom, auteur van COMET voor negatief zelfbeeld, stelt bijvoorbeeld dat de hiërarchie van kennis die mensen in hun hoofd hebben over wat ze goed en slecht vinden van zichzelf kleurt hoe ze tegen zichzelf aankijken (zie QR-code voor een interview met Korrelboom). Door positieve kanten toegankelijker te maken, komen mensen daarmee meer in contact en verandert de volgorde waarin positieve en negatieve zelfkennis op een rijtje staan. Positiviteit en dankbaarheid uitlokken en steeds laten terugkeren kan hieraan een bijdrage leveren en jongeren op een andere manier naar zichzelf laten kijken.
Metagegevens
Titel
Dankbaar en positief
Auteur
Annemarie de Leng
Publicatiedatum
01-06-2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2023
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-023-1247-5

Andere artikelen Uitgave 2/2023

Kind & Adolescent Praktijk 2/2023 Naar de uitgave

Proefschrift

Schools that Care

uit de praktijk

Niet gek