Skip to main content

Posttraumatisches Management

  • Chapter
Tscherne Unfallchirurgie
  • 113 Accesses

Zusammenfassung

In den meisten Fällen läßt sich frühestens ab dem 3. posttraumatischen Tag erkennen, ob der Patient sich zunehmend stabilisiert und damit eine Phase der ≫Regeneration≪ eintritt, oder ob sich mit zunehmender Instabilität eine ≫Entgleisung≪ anbahnt. Diese ≫kritische≪ oder ≫vulnerable≪ Phase zeigt ein eindeutiges pathophysiologisches Korrelat, welches sich auch in Störungen der humoralen und zellulären Abwehrsysteme widerspiegelt (s. Kap. 10.2.4). Diese Vorgänge können ein fortschreitendes Organversagen nach sich ziehen. Die Lunge gilt hierbei als Schrittmacher auch für die zunehmende Organfunktionsstörung anderer Organe (Leber, Niere, Herz).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 99.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Baue AE (1994) Multiple organ failure, multiple organ dysfunction syndrome, and the systemic inflammatory response syndrome — where do we stand? [editorial]. Shock 2: 385–397

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Chernow B, Alexander HR, Smallridge RC et al. (1987) Hormonal responses to graded surgical stress. Arch Intern Med 147: 1273–1278

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Christou NV, Meakins JL (1979) Neutrophil funktion in anergic surgical patients. Neutrophil adherence and Chemotaxis. Ann Surg 190: 557–564

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Christou NV, Tellado Rodriguez J, Chartrand L et al. (1989) Estimating mortality risk in preoperative patients using immunologic, nutritional, and acute-phase response variables. Ann Surg 210: 69–77

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gagner M (1991) Value of preoperative physiologic assessment in outcome of patients undergoing major surgical procedures. Surg Clin North Am 71: 1141–1150

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gattinoni L, Pelosi P, Vitale G, Pesenti A, Andrea A, Mascheroni D (1991) Body position changes redistribute lung computed tomography density in patients with acute respiratory failure. Anaesth. 74: 15–23

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Goris RJ, te Boekhorst TP, Nuytinck JK, Gimbrere JS (1985) Multiple-organ failure. Generalized autodestructive inflammation? Arch Surg 120: 1109–1115

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Inthorn D, Storck M, Hartl WH, Zimmerer E (1991) Verbesserung der Überlebensrate des postoperativen Nierenversagens durch hochvolumige Hämofiltration. Zentralbl Chir 116: 961–968

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Johnson WC, Ulrich F, Mequid MM et al. (1979) Role of delayed hypersensitivity in predicting postoperative morbidity and mortality. Am J Surg 137: 536–542

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kandel G, Aberman A (1983) Mixed venous oxygen saturation. Its role in the assessment of the critically ill patient. Arch Intern Med 143: 1400–1402

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Knaus WA, Draper EA, Wagner DP, Zimmerman JE (1985) APACHE II: a severity of disease classification system. Crit Care Med 13: 818–829

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Le Gall JR, Loirat P, Alperovitch A et al. (1984) A simplified acute physiology score for ICU patients. Crit Care Med 12: 975–977

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Lehmann U, Grotz M, Regel G, Rudolph S, Tscherne H (1995) Hat die Initialversorgung des polytraumatisierten Patienten Einfluß auf die Ausbildung eines multiplen Organversagens? Auswertung der präklinischen und klinischen Daten von 1112 polytraumatisierten Patienten. Unfallchirurg 98: 442–446

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lehmkuhl P, Jeck Thole S, Pichlmayr I (1989) A new scoring system for disease intensity in a surgical intensive care unit. World J Surg 13: 252–258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nast Kolb D, Waydhas C, Jochum M, Spannagl M, Duswald KH, Schweiberer L (1990) Günstigster Operationszeitpunkt für die Versorgung von Femurschaftfrakturen beim Polytrauma? Chirurg 61: 259–265

    Google Scholar 

  • Nast Kolb D, Waydhas C, Jochum M et al. (1992) Biochemische Faktoren als objektive Parameter zur Prognoseabschätzung beim Polytrauma. Unfallchirurg 95: 59–66

    Google Scholar 

  • Nelson LD (1986) Continuous venous oximetry in surgical patients. Ann Surg 203: 329–333

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Pape HC, Regel G, Dwenger A, Tscherne H (1993 a) Beeinflußt der Zeitpunkt der Sekundäroperation die Prognose des polytraumatisierten Patienten? Hefte zu ≫der Unfallchirurg≪ 232, 86–87

    Article  Google Scholar 

  • Pape HC, Regel G, Tscherne H (1996) Controversies regarding early musculoskeletal management in the multiple trauma patient. Current opinion in Critical Care 2: 295–303

    Article  Google Scholar 

  • Pape HC, Dwenger A, Regel G et al. (1994a) Increased gut permeability after multiple trauma. Br. J Surg 81: 850–852

    CAS  Google Scholar 

  • Pape HC, Regel G, Borgmann W, Sturm JA, Tscherne H (1994) The effect of kinetic positioning on lung function and pulmonary haemodynamics in posttraumatic ARDS: a clinical study. Injury 25: 51–57

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Regel G, Sturm JA, Pape HC, Gratz KF, Tscherne H (1991) Das Multiorganversagen (MOV). Ausdruck eines generalisierten Zellschadens aller Organe nach schwerem Trauma. Unfallchirurg 94: 487–497

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Regel G, Lobenhoffer P, Grotz M, Pape HC, Lehmann U, Tscherne H (1995a) Treatment results of patients with multiple trauma: an analysis of 3406 cases treated between 1972 and 1991 at a German Level I Trauma Center. J Trauma 38: 70–78

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Regel W, Weltner T, Pape HC, Grotz M, Tscherne H (1995 b) Einfluß verzögert durchgeführter Sekundär-Operation beim Polytraumatisierten auf die Entstehung eines Multi-Organ-Versagens. Langenbecks Arch Chir (Suppl) II: 119–121

    Google Scholar 

  • Regel G, Grotz M, Weltner T, Sturm JA (1996) Pattern of organ failure following severe trauma. World J Surg 20: 422–429

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Rossaint R, Lewandowski K, Pappert D, Slama K, Falke K (1994) Die Therapie des ARDS. Teil 1: Aktuelle Behandlungsstrategien einschließlich des extrakorporalen Gasaustauschs. Anaesthesist 43: 298–308

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Savino JA, DelGuercio LR (1985) Preoperative assessment of high-risk surgical patients. Surg Clin North Am 65: 763–791

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Shoemaker WC, Appel PL, Bland R, Hopkins JA, Chang P (1982a) Clinical trial of an algorithm for outcome prediction in acute circulatory failure. Crit Care Med 10: 390–397

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Shoemaker WC, Appel PL, Waxman K, Schwartz S, Chang P (1982b) Clinical trial of survivors’ cardiorespiratory patterns as therapeutic goals in critically ill postoperative patients. Crit Care Med 10: 398–403

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Sturm JA, Regel G, Tscherne H (1991) Der traumatisch-hämorrhagische Schock. Chirurg 62: 775–782

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Valeri CR, Feingold H, Cassidy G, Ragno G, Khuri S, Altschule MD (1987) Hypothermia-induced reversible platelet dysfunktion. Ann Surg 205: 175–181

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Vaughn S, Puri VK (1988) Cardiac output changes and continuous mixed venous oxygen saturation measurement in the critically ill. Crit Care Med 16: 495–498

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Vodinh J, Bonnet F, Touboul C, Lefloch JP, Becquemin JP, Harf A (1989) Risk factors of postoperative pulmonary complications after vascular surgery. Surgery 105: 360–365

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Watters DA, Wilson IH, Sinclair JR, Ngandu N (1989) A clinical sickness score for the critically ill in Central Africa. Intensive Care Med 15: 467–470

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Waydhas C, Nast-Kolb D, Kick M et al. (1993) Operationstrauma Wirbelsäule in der Versorgung polytraumatisierter Patienten. Unfallchirurg 96: 62–65

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Waydhas C, Nast-Kolb D, Kick M et al. (1994) Operationsplanung von sekundären Eingriffen nach Polytrauma. Unfallchirurg 97: 244–249

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1997 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Pape, H.C., Lehmann, U., Grotz, M. (1997). Posttraumatisches Management. In: Tscherne, H., Regel, G. (eds) Tscherne Unfallchirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59215-7_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59215-7_14

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-63901-2

  • Online ISBN: 978-3-642-59215-7

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics