Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Als een meningsverschil escaleert

Auteur : Drs. Geuk Schuur

Gepubliceerd in: Omgaan met agressie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Eén verkeerd woord kan al voldoende zijn om een gesprek te doen escaleren. Bij een klacht, meningsverschil of onvrede over de behandeling spelen belangen, macht en inzicht een rol. Welke kant het opgaat met de communicatie tussen personen draait vooral om uitingen en gedachten als: ‘Wie heeft er gelijk?’ (verliesaspect), ‘Ik heb er recht op’ (ontberingsaspect), ‘Daar heb jij niets mee te maken’ (aantastingsaspect) en ‘Ik weet je te vinden, je hoort nog wel van mij’ (bedreigingsaspect). Wraakgevoelens en krenking kunnen escalatie in de hand werken. Communicatie is een proces van volgen (wat bedoelt zij, wat wil hij) en leiden (ik wil …, ik vind …). Vaak kan zwijgen een krachtige verweervorm zijn. Niet begrepen worden, andere omgangsvormen, de toon van spreken, tijdens een gesprek oogcontact maken of juist niet: het zijn wezenlijke aspecten in de (interculturele) communicatie, die ook misverstanden teweeg kunnen brengen.
Metagegevens
Titel
Als een meningsverschil escaleert
Auteur
Drs. Geuk Schuur
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0691-6_5