Skip to main content
Top

2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk

21 Leerstijlen: een nieuw concept voor revalidatie

Auteurs : Dirk-Wouter Smits, Olaf Verschuren, Marjolijn Ketelaar

Gepubliceerd in: Jaarboek Fysiotherapie Kinesitherapie 2012

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

» Een centraal doel binnen de revalidatie is het optimaliseren van vaardigheden van patiënten. Leren en onderwijzen zijn essentiële elementen in dit verband, maar roepen belangrijke vragen op: wat weten behandelaars van leren en onderwijzen, wat doen ze ermee tijdens hun behandelingen en wat hebben ze nodig? In dit hoofdstuk worden deze vragen besproken en wordt het concept ‘leerstijlen’ geïntroduceerd. Het leerstijlenconcept wordt in toenemende mate gebruikt in het onderwijs en in de sport, maar is nog relatief nieuw op het terrein van de revalidatie. Het concept kan voordelen hebben voor zowel patiënten als hun behandelaars. Het biedt namelijk de mogelijkheid om onderwijsstrategieën goed af te stemmen op individuele patiënten. Als gevolg hiervan kunnen leerprocessen efficiënter verlopen en kunnen behandelingen effectiever zijn. Het leerstijlenconcept is echter niet alleen theoretisch interessant. Het heeft volgens behandelaars ook klinisch meerwaarde. Dit laatste wordt toegelicht aan de hand van een kwalitatief onderzoek onder Nederlandse kinderfysiotherapeuten die kinderen en adolescenten met cerebrale parese behandelen.
Literatuur
go back to reference Berendsen B, Meeteren NLU van, Helders PJM. Towards assessment of ‘Motor Intelligence’: a kick-off for debate. Adv Physiother. 2002;4:99-107. Berendsen B, Meeteren NLU van, Helders PJM. Towards assessment of ‘Motor Intelligence’: a kick-off for debate. Adv Physiother. 2002;4:99-107.
go back to reference Byrnes JP. Cognitive development and learning in instructional contexts. Boston: Allyn & Bacon; 1996. Byrnes JP. Cognitive development and learning in instructional contexts. Boston: Allyn & Bacon; 1996.
go back to reference Cassidy S. Learning styles: an overview of theories, models, and measures. Educ Psychol. 2009;4:419-444. Cassidy S. Learning styles: an overview of theories, models, and measures. Educ Psychol. 2009;4:419-444.
go back to reference Coffield F, Moseley D, Hall E, Ecclestone K. Learning styles and pedagogy in post-16 learning. A systematic and critical review. London: Learning and Skills Research Centre; 2004. Coffield F, Moseley D, Hall E, Ecclestone K. Learning styles and pedagogy in post-16 learning. A systematic and critical review. London: Learning and Skills Research Centre; 2004.
go back to reference Desmedt E, Valcke M. Mapping the learning styles ‘jungle’: an overview of the literature based on citation analysis. Educ Psychol. 2004;24:454-464. Desmedt E, Valcke M. Mapping the learning styles ‘jungle’: an overview of the literature based on citation analysis. Educ Psychol. 2004;24:454-464.
go back to reference Dreeben O. Patient education in rehabilitation. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Publishers; 2009. Dreeben O. Patient education in rehabilitation. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Publishers; 2009.
go back to reference Geusgens CA, Winkels I, Heugten CM van, Jolles J, Heuvel WJ van den. Occurrence and measurement of transfer in cognitive rehabilitation: A critical review. J Rehabil Med. 2007;39:425-439. Geusgens CA, Winkels I, Heugten CM van, Jolles J, Heuvel WJ van den. Occurrence and measurement of transfer in cognitive rehabilitation: A critical review. J Rehabil Med. 2007;39:425-439.
go back to reference Honey P, Mumford A. The learning styles helper’s guide. Maidenhead: Peter Honey Publications Ltd; 2000. Honey P, Mumford A. The learning styles helper’s guide. Maidenhead: Peter Honey Publications Ltd; 2000.
go back to reference Kolb DA. The Kolb Learning Style Inventory, version 3. Boston: Hay Group; 1999. Kolb DA. The Kolb Learning Style Inventory, version 3. Boston: Hay Group; 1999.
go back to reference Saracho O. Matching teachers’ and students’ cognitive styles. Early Child Dev Care. 2003;173:161-173. Saracho O. Matching teachers’ and students’ cognitive styles. Early Child Dev Care. 2003;173:161-173.
go back to reference Schmidt RA, Wrisberg GA. Motor learning and performance. A problem-based learning approach. Champaign, IL: Human Kinetics; 2004. Schmidt RA, Wrisberg GA. Motor learning and performance. A problem-based learning approach. Champaign, IL: Human Kinetics; 2004.
go back to reference Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control. Theory and practical applications. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2001. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control. Theory and practical applications. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2001.
go back to reference Smits DW, Verschuren O, Gorter JW, Lindeman E, Jongmans MJ, Ketelaar M. Perceptions of pediatric physical therapists and physical educators on classifying learning styles of children and adolescents with cerebral palsy. Phys Occup Ther Pediatr. 2011 May 27. Epub ahead of print. Smits DW, Verschuren O, Gorter JW, Lindeman E, Jongmans MJ, Ketelaar M. Perceptions of pediatric physical therapists and physical educators on classifying learning styles of children and adolescents with cerebral palsy. Phys Occup Ther Pediatr. 2011 May 27. Epub ahead of print.
go back to reference Smits DW, Verschuren O, Ketelaar M, Heugten C van. Introducing the concept of learning styles to rehabilitation. J Rehabil Med. 2010;42:697-699. Smits DW, Verschuren O, Ketelaar M, Heugten C van. Introducing the concept of learning styles to rehabilitation. J Rehabil Med. 2010;42:697-699.
go back to reference Valvano J. Activity focused motor interventions for children with neurological conditions. Phys Occup Ther Pediatr. 2004;24:79-108. Valvano J. Activity focused motor interventions for children with neurological conditions. Phys Occup Ther Pediatr. 2004;24:79-108.
go back to reference Zhang LF. Does student–teacher thinking style match/mismatch matter in students’ achievement? Educ Psychol. 2006;26:395-409. Zhang LF. Does student–teacher thinking style match/mismatch matter in students’ achievement? Educ Psychol. 2006;26:395-409.
Metagegevens
Titel
21 Leerstijlen: een nieuw concept voor revalidatie
Auteurs
Dirk-Wouter Smits
Olaf Verschuren
Marjolijn Ketelaar
Copyright
2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8756-4_21