Skip to main content
Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14 Cases voor de gezondheidszorg

Auteurs : Prof. dr. David Pinto, Hans van Doremalen

Gepubliceerd in: Conflicthantering en diversiteit

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Mehmet, een Turkse man, komt aan het loket bij het bevolkingsregister om een uittreksel te halen. Hij zegt alleen: ‘Uittreksel.’ De Nederlandse vrouw achter het loket vraagt waarvoor hij het uittreksel nodig heeft, want niet iedere instantie verlangt de uitgebreide (en duurdere) versie. De man begrijpt deze vraag niet en herhaalt: ‘Uittreksel.’ De beambte stelt haar vraag nogmaals vriendelijk. Wanneer hij het weer niet begrijpt, zegt ze: ‘U moet iemand gaan halen die voor u kan tolken, want anders komen we niet verder, begrijpt u?’ De man zegt: ‘Ja, ja ...’, en loopt weg. Hij loopt naar een ander loket, maar als hij ziet dat de beambte daar bezig is, komt hij terug. Ondertussen is de beambte met een volgende cliënt in gesprek. De Turk onderbreekt hen en zegt: ‘Ik begrijp het niet!’ Nu wordt de beambte kwaad en antwoordt: ‘Je ziet toch dat ik bezig ben!’ Er ontstaat ruzie.
Metagegevens
Titel
14 Cases voor de gezondheidszorg
Auteurs
Prof. dr. David Pinto
Hans van Doremalen
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9319-0_15